Hoppa till sidans innehåll

Att bilda en förening


Att bilda en idrottsförening


Varför bilda en idrottsförening?
Idrotten skapar hälsa, målmedvetenhet och gemenskap. Den lär oss att kämpa, vinna med värdighet och att komma igen efter en förlust. Idrottsföreningens demokratiska form ger också medlemmarna möjlighet att själva sätta upp ramar för sitt idrottande.

Hur många måste vi vara?
Något minsta antal personer som måste vara med vid bildandet av en förening finns inte fastlagt. För bildandet av en ekonomisk förening räcker det med tre personer, varför det kan antas att tre personer också är tillräckligt för att bilda en ideell förening.

Hur går vi tillväga?
Lämpligaste tillvägagångssättet är att kalla ihop intresserade till ett möte där ni annonserar att föreningen ska bildas. Kallelsen utfärdas av de/dem som har tagit initiativet till bildandet. Alla intresserade ska ha möjlighet att komma till mötet. I princip får man inte stänga ute någon från mötet.

Vid bildandemötet bör närvarolista upprättas. Denna kan också användas som röstlängd i de fall omröstning begärs. Initiativtagarna sköter normalt denna procedur fram tills mötet har valt mötesfunktionärer (dvs mötesordförande, sekreterare och justeringsmän/rösträknare).

Vill man vara förberedd inför bildandemötet kan initiativtagarna i förväg dela ut förslag till föredragningslista och ev även ett förslag till stadgar. Mötesordföranden har härefter till uppgift att lotsa deltagarna genom föredragningslistans punkter som bör vara minst följande:

  1. Fastställande av närvarolista/röstlängd (bilägges protokollet)
  2. Val av mötesordförande
  3. Val av protokollsekreterare
  4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
  5. Fastställande av föredragningslista för mötet
  6. Fråga om bildande av föreningen (ska den bildas ja eller nej)
  7. Fastställande av stadgar för föreningen
  8. Fastställande av namn på föreningen
  9. Val av interimsstyrelse (ordf samt x antal ledamöter) för tiden fram till och med det första ordinarie årsmötet

När mötet har avverkat samtliga punkter på föredragningslistan är föreningen bildad. För att man ska vara säker på att det har gått rätt till är det viktigt att skriva ett protokoll. Av protokollet ska framgå vilka som varit närvarande samt vilka beslut som har fattats. Närvarolista och stadgar bör biläggas originalprotokollet. Självklart ska det av protokollet också framgå vilka som har valts att ingå i föreningens styrelse.

Var behöver vi vända oss?
Vid bildandet kan man vända sig till RF:s distriktsidrottsförbund (DF) för att få hjälp och råd. Det kan även vara lämpligt att kontakta det specialidrottsförbund (SF) som man vill söka medlemskap i.

För att den idrottsliga verksamheten ska komma igång krävs ofta en kontakt med kommunens fritidsförvaltning eller motsvarande. Det kan gälla frågor om lokalupplåtelse, bidrag med mera. Även inför dessa kontakter kan ett samtal med DF vara bra.

Behöver föreningen registreras?
En ideell förening behöver inte registreras, och behöver generellt sett inte heller organisationsnummer. Men om föreningen önskar bli medlem i specialidrottsförbund (SF) inom RF gäller numera att den måste ha ett organisationsnummer. Föreningen tilldelas ett sådant i samband med ansökan.

När föreningen ansökt om och fått medlemskap i SF tilldelas föreningen även ett idrottsinternt föreningsnummer som är unikt för föreningen inom RF. Föreningsnummret, som är fyr- eller femsiffrigt, används i kontakter inom idrottsrörelsen.

Måste föreningen vara ansluten till RF?
En idrottsförening behöver inte vara ansluten till RF. Det har dock visat sig att det finns ett flertal indirekta fördelar med att vara medlem i förbund inom RF. Många kommuner har till exempel det som villkor för sin bidragsgivning med mera.

Vad kostar det - hur/var får man bidrag?
Medlemsavgiften bestäms av varje enskilt SF och kan därför variera både i storlek och beräkningssätt. RF har ingen medlemsavgift. Föreningar anslutna inom RF har rätt till det statliga lokala aktivitetstödet (LOK-stöd). Information om detta kan fås av DF. I övrigt utgår inga bidrag från centrala medel, utan den stora bidragsgivaren till det lokala föreningslivet är kommunen. Information om de kommunala bidragen erhålls från DF eller direkt från kommunen.

Från RF

Medlemsavgiften i Svenska Gång- och Vandrarförbundet är:

  • Vandrarföreningar 300 kr/kalenderår
  • Tävlingsföreningar 500 kr/kalenderår
  • Skolidrottsföreningar 100 kr/kalenderår
Uppdaterad: 2015-05-26 11:48
Skribent: Barbro Margareta Lindgren
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg
Telefon: 031-726 61 10
E-post: This is a mailto link

Svenska Gång- och Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg
031 - 726 61 10
E-post

Webbshop-röd-bakgrund 

 

 

 

RB_puff_250

 


medlemi_04

 

 

 

 

 

 

 



Postadress:
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031-7266110
E-post: This is a mailto link

Se all info