Hoppa till sidans innehåll

Träningstips inför långvandring


Träning A och O för lyckade längre vandringar

För att genomföra och må bra efter längre vandringar, är det viktigt att ha förberett sig på ett bra sätt. Här kommer några tips ifrån BF Billingens Vandringsklubb

 

Att ha rätt på fötterna är det allra viktigaste. Vi rekommenderar en stabil vridstyv vandrarkänga som ger stöd åt vristerna och med bra fäste rekommenderas. Kängorna bör införskaffas så att de är väl ingångna innan man ger sig ut på de längre vandringarna.

Gångstavar som både ger stöd och även avlastning för knän är inte heller så dumt.

För att förebygga onda knän rekommenderar vi att man använder elastiska knäskydd.

Använd riktiga vandrarstrumpor och absolut inte tubsockar som kan lägga sig i veck och orsaka skoskav.

Det är också viktigt att i förväg sköta om sina fötter. Inga långa naglar; nageltrång och förhårdnader ses om i god tid.

 

I vår klubb rekommenderar vi deltagarna att gå våra 1-milavandringar varje söndag (som vi har 12 på våren och 12 på hösten fr o m 2010). Kolla gärna i vårt kalendarium vad din lokala förening anordnar för vandringar.

Gunnel Svensson 

Uppdaterad: 27 FEB 2018 14:51 Skribent: Barbro Lindgren

 

 

 

Postadress:
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Kontakt:
Tel: 0317266110, 0317266113
E-post: This is a mailto link

Se all info