Hoppa till sidans innehåll

Träningstips inför långvandring


Träning A och O för lyckade längre vandringar

För att genomföra och må bra efter längre vandringar, är det viktigt att ha förberett sig på ett bra sätt. Här kommer några tips ifrån BF Billingens Vandringsklubb

 

Att ha rätt på fötterna är det allra viktigaste. Vi rekommenderar en stabil vridstyv vandrarkänga som ger stöd åt vristerna och med bra fäste rekommenderas. Kängorna bör införskaffas så att de är väl ingångna innan man ger sig ut på de längre vandringarna.

Gångstavar som både ger stöd och även avlastning för knän är inte heller så dumt.

För att förebygga onda knän rekommenderar vi att man använder elastiska knäskydd.

Använd riktiga vandrarstrumpor och absolut inte tubsockar som kan lägga sig i veck och orsaka skoskav.

Det är också viktigt att i förväg sköta om sina fötter. Inga långa naglar; nageltrång och förhårdnader ses om i god tid.

 

I vår klubb rekommenderar vi deltagarna att gå våra 1-milavandringar varje söndag (som vi har 12 på våren och 12 på hösten fr o m 2010). Kolla gärna i vårt kalendarium vad din lokala förening anordnar för vandringar.

Gunnel Svensson 

Uppdaterad: 2010-02-01 15:49
Skribent: Barbro Lindgren
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg
Telefon: 031-726 61 10
E-post: This is a mailto link

Svenska Gång- och Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg
031 - 726 61 10/13
E-post

Webbshop-röd-bakgrund 

 

 

 

RB_puff_250

 
     Städa-Sverige

 

 

 

 

 

 

 

 

medlemi_04

 

 

 

 

 

 

 



Postadress:
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Besöksadress:
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031-7266110
E-post: This is a mailto link

Se all info